OPENBAAR VERVOER

 

Op 4 april 1892 vraagt de NMVB de toelating aan voor de aanleg van de lijn van Tervuren naar Tienen via Vossem, Duisburg, Loonbeek, Neerijse, Sint-Joris-Weert, Nethen, Hamme-Mille, Tourinne, Beauvechain, Sluizen, Meldert, Hoegaarden, Oorbeek. Het Belgische Spoorwegen documentatie centrum kan je via het internet bereiken op de website: www.b-rail.be/doccenter/N

 

Op 4 april 1893 komt de toelating voor de aanleg van de lijn Tervuren -Tienen.

 

Het spoorgedeelte Tienen - Beauvechain wordt op 16 juni 1902 in gebruik genomen, met twee haltes, in de Dorpstraat ingang vandaag van het voetbalterrein, huidige Begijnenstraat, en aan het tramstation , bij de aanleg van de E 40 afgebroken.

In december 1916 begint de bezetter met het opbreken van het spoorgedeelte Tienen - Beauvechain (Tram Mulk).

In oktober 1919 wordt het spoorgedeelte Tienen - Sluizen en in december het gedeelte Sluizen - Beauvechain opnieuw in dienst gesteld.

In 1920 wordt het contract met de "S.A. pour l'Exploitation de Chemin de Fer Vicnaux" (N.V. voor de Exploitatie van de Buurtspoorwegen) opgezegd, en de exploitatie van de lijn Tervuren - Tienen wordt overgenomen door de NMVB.

Op 7 oktober 1951 wordt het reizigersvervoer per dieselmotorwagen afgeschaft op het spoorgedeelte Tienen - Beauvechain. Omwille van de slechte toestand van het wegennet moeten de dieselmotorwagens later opnieuw op de sporen worden gezet, zelfs nadat het gedeelte Vossem - Hamme-Mille gesloten werd.

De afschaffing van de tramdienst op het spoorgedeelte Tienen - Hamme-Mille is definitief vanaf 29 november 1959. Het goederenvervoer wordt op 2 mei 1962 afgeschaft tussen Nethen en Tienen. Het spoor werd niet meer gebruikt sedert het einde van het suikerbietenseizoen rond december 1961. In 1966 werd het spoor opgebroken tussen Nethen en Tienen.

 

De tram aan het station van Tienen

 

De tram aan de halte Mulk (Tienen)


Plan van het tram rangeerstation van Oorbeek


Om Oorbeek rond 2000 te bereiken nemen wij de Bus 21 van de Lijn Vlaams - Brabant. Wat later worden in de meeste gemeenten de lijnbussen vervangen door "Belbussen". De klant doet dan een telefonische aanvraag voor een vervoersrit in een beperkte zone. Hij kan dan nadien wel overstappen en de lijn- belbus nemen in een andere zone.