1972 Veertig jaar geleden: Aanleg autoweg heeft zijn gevolgen Auteur: Raymond Billen De verdwenen kapel in Oorbeek. Deze en andere kleurenkaarten van de processie (uit de jaren zestig) zijn nu te koop op het internet tegen vijf euro. HOEGAARDEN - Veertig jaar geleden liet het effect van de autoweg E40 zich voor het eerst voelen. De paardenprocessie van Oorbeek moest zijn parcours verleggen. De zondag na 23 april gaat de St.-Jorisprocessie uit in Oorbeek. Groepen en paarden maakten in 1972 voor het eerst een grotere rondgang omdat ze gebruik moesten maken van de brug onder de E40 op de Waversesteenweg en van de tweede brug op de Hoxemstraat. Het jaar voordien kon men nog de gebruikelijke ronde afleggen omdat de autoweg toen nog niet zo ver was gevorderd. Het tradionele tracé werd doorkliefd. Ook de witte kapel (zie afbeelding) aan de Oorbeeksesteenweg had plaats gemaakt. Er kwam een nieuwe in baksteen, ongeveer op dezelfde plaats. Met de voltooiing van 'ons' stuk van de E40 werden ook de lokalee wegen opnieuw hersteld. In Overlaar was de gewestweg onder de brug extra ruim aangelegd, 'met het oog op een latere verbreding van de steenweg'. Die is er nooit gekomen en in het begin zou de vernauwing voorbij de brug voor verrassingen zorgen. In april 1972 klagen weggebruikers, in de krant, dat de versmalling niet is aangeduid en ongevallen heeft veroorzaakt. De kasseistrook, naast het fietspad van toen, was nog niet hersteld. De reflectorpaaltjes werden omgereden. In het voorjaar 1972 was tussen Boutersem en Hoegaarden het wegdek al gegoten op de autoweg. In het verlengde, van Opheylissem naar Landen, waren toen de grondwerken nog bezig. In Opheylissem was de brug over de E40 al wel in gebruik. De weg Geldenaken-Opheylissem had daardoor een nieuw traject gekregen. Bij ons was de afwerking van de 'oprit' vanuit Altenaken naar de E40 opgeschort. In het voorjaar mocht men daarom tijdelijk opnieuw de (nadien weggegraven) gemeenteweg van Bley naar Rommersom gebruiken. Die 'oprit', het nieuwe traject van de noord-zuidas Tienen-Charleroi, zou nadien veel zwaar vervoer uit Hoegaarden-centrum weghouden. Net voor het zover was, stortte (eind maart 1972) het huis van de gebroeders Stockmans aan de Ourystraat (nu KBC) in. Om halfzeven stuikte de rechterzijgevel in elkaar. De broers sliepen gelukkig aan de linker kant. 'Auto's dreunen huis in puin', stond er bij de foto in Het Nieuwsblad. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1972 - DECEMBER- OPENSTELLING VAN DE E40 (E5) AUTOSNELWEG Tijdens de graafwerken tussen Oorbeek en Overlaar. Auteur: Raymond Billen HOEGAARDEN - De autoweg E40 (toen E5) werd op het vak nabij Tienen in gebruik genomen in december veertig jaar geleden. Eind november reden fietsers het traject al officieus in. Het Nieuwsblad meldde in 1972: 'Op 15 december zal E5 van Brussel tot Luik officieel worden geopend. Men loopt drie maand vooruit op het schema. Aan de op- en afrit richting Tienen wordt nog gewerkt.' In december werd ook de verbinding van Rommersom naar Bost hersteld. Een asfaltweg verving de oude kasseiweg die werd onderbroken door de werkzaamheden. Op 29 november 1972 werd gemeld dat fietsers de autoweg een zondag lang voor zich hadden, in avant-première. Het ging om proeven voor het Olympisch Minimum. Honderd dames en heren kwamen samen om een afstand naar keuze af te leggen, van 20 tot 150km. De autoweg was tussen Brussel en Leuven al enige tijd voordien (januari 1972) voor autoverkeer opengesteld. Van Borgworm kon men vanaf juli richting Luik rijden. Een eerste tracé van de E40 vertrok in Brussel nier aan de Reyerslaan, maar aan het Vierarmenkruispunt. De weg lag verder van het centrum van Brussel en zou grote bosgebieden doorsnijden. Het passeerde langs Hamme-Mille en Geldenaken. Dat tracé werd verlaten en in de plaats kwam een noordelijker tracé dichter bij Leuven en Tienen. Dat tweede voorstel passeerde ook meteen bezuiden Sint-Truiden maar het lokte protest uit bij de Waalse gemeenten. Uiteindelijk kwam het huidige traject tot stand. Er kwam bezuiden Tienen een bocht naar Heylissem om, tussen Landen en Hannuit, richting Borgworm te gaan. Een van de prominente gebruikers van de nieuwe autoweg was Edmond Leburton (Borgworm) die in 1973 Gaston Eyskens (Leuven) als premier opvolgde. 1972 Veertig jaar geleden: een weg van Oorbeek naar KumtichAuteur: Raymond Billen TIENEN - Voor de fusie van Oorbeek bij Tienen (1970) had de Oorbeekse gemeenteraad de aanleg van een betonweg naar Kumtich goedgekeurd. Twee jaar later nam de Tiense gemeenteraad de draad weer op. Bost en Oorbeek fuseerden met Tienen, zes jaar voor de grote fusie. Zoals op wel meer plaatsen, had de gemeenteraad in Oorbeek net voor het verhaal afliep een aantal ingrijpende investeringen goedgekeurd. Oorbeek had de weg Oorbeek-Kulmtich al aanbesteed maar de gemeente had nog geen grondinnemingen laten uitvoeren. De gemeenteraad in Tienen besloot die toch te laten uitvoeren, zodat (bv. aan de watermolen) het traject enigzins opschoof. Voor de grondaankopen alleen al ging Tienen een lening aan van 700.000 frank (17.500 euro). 1972 Bouw van de O.L.Vrouw van Troostkapel Op zondag 15 juli 1973 vinden de inhuldigingfeesten plaats van de nieuwe kapel
1973 ----> 2013 40 JAAR bouw O.L.Vrouw van Troostkapel zie Historiek van Oorbeek (klik hier) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PERIODE 1980 DE KOMST VAN DE T.G.V Auteurs: Guido Janzegers - Roger Vanhulst Ook de modernisatie eist zijn tol van ons dorpje. In de jaren 1980 stellen we vast dat er nog welgeteld één dorpswinkeltje was en de vijf cafés die het dorp rijk was, waren verdwenen. In de dorpsschool wordt geen les meer gegeven. Er is geen vaste parochiepriester meer en van de vele boerderijen zijn er maar enkele grote landbouwbedrijven overgebleven. Sinds de fusie zijn de inwoners aangewezen op de stad Tienen. Geen enkele politicus vertegenwoordigt ons dorp. Oorbeek lijkt langzaam in te dommelen, maar niets is minder waar, want de inwoners blijven waakzaam. Reeds in 1970 was Oorbeek ternauwernood aan de vernieling ontsnapt daar één van de uitgestippelde tracés van de E5 (nu E40) Oorbeek en het vliegveld te Goetsenhoven middendoor zou snijden om dan in rechte lijn verder naar Borgworm te trekken. Door de aanleg van een nieuw vliegveld slingert de E40 zich nu tussen Oorbeek en Hoksem door. Op het ogenblik van de onteigeningen voor deze aanleg was er weinig verzet daar velen immers konden rekenen op een financiële vergoeding, die op dat ogenblik voor velen welkom was. Anderen zagen hierin een prestigieus bouwwerk dat hen niet al te veel ellende zou brengen.. Niets was minder waar, daar de modernisatie op langere termijn er voor zorgde dat het auto- en vrachtverkeer immens toenamen. Dit ging gepaard met enorme geluidsoverlast, zowel overdag als 's nachts. Voor de beschrijving van de aanleg en de archeologische vondsten verwijs ik naar een artikel « Fosielen van Hoegaarden »in de historiek van Oorbeek als op de website daarin weergegeven. Wat toen kon vermeden worden bij de aanleg van de autosnelweg, die rakelings langs het dorp scheerde, dreigde nadien ten prooi te vallen voor de aanleg van de T.G.V of HSL (Hogesnelheidslijn). De plannen die opdoken begin 1990 voorzagen een snel spoorverbindingsnet van de T.G.V of H.S.T dwars door België. Deze HST moest voorzien in een snelle verbinding tussen Parijs en Brussel, Brussel-Amsterdam en Brussel-Keulen. Om dit uit te voeren waren verschillende tracés gepland. Gelukkig lekten de plannen uit zodat acties konden worden ondernomen. Een afgevaardigde van Leefbaar Boutersem, Guido Janzegers, bracht deze onheilsboodschap naar ons dorp alsook naar andere gemeenten die werden bedreigd. Er ontstond een Oorbeeks Anti-TGV-Actiecomité dat al gauw een grootscheepse betoging op touw zette. Het dorpje Oorbeek speelde een symbolische functie in gans de TGV-problematiek. In deze kleine Tiense deelgemeente, gelegen aan de E40 autosnelweg, midden op de TGV variant naar Luik, werd een groot deel van de dorpswoningen met afbraak bedreigd. Ook de kerk van Sint-Joris dreigde mogelijks te worden afgebroken. Een tweede mogelijkheid was dat de TGV langs de bestaande spoorwegbedding Leuven-Tienen zou komen en vanaf Kumtich, Oorbeek zou doorklieven via het voetbalterrein van Voorwaarts Oorbeek. De betoging in Oorbeek die plaatsvond op 13 juli 1986 lokte duizenden sympathisanten naar ons dorp. Het was een opstand die men sinds lang niet meer had meegemaakt. De ontbinding van de betoging vond plaats op het voetbalterrein van VW Oorbeek, waar enkele slottoespraken werden gehouden, o.a. door Oorbekenaar Albert Pijpops (medewerker in de Tiense Vrije Sociale Democratische partij). Even later werd onder impuls van Guido Janzegers het Brabants Anti-TGV-Comité opgericht. Samen met Oorbekenaar Roger Vanhulst en Luc Dekeyser uit Bertem zorgden zij voor een coördinatie van de Anti-TGV vertegenwoordigers en politici uit de bedreigde gemeenten van gans het Brabants grondgebied. Tevens waren er banden met het M.O.K. (Milieu Overleg Kempen) alsmede met actievoerders uit Antwerpen en het Waals grondgebied waar de TGV België binnen zou komen. Nadien volgenden nog tal van betogingen in andere gemeenten omtrent de TGV problematiek. Foto Open debatavond van het Brabants Anti-TGV Comité in het parochiecentrum van Oorbeek / li Roger Vanhulst - Oorbeek midden Guido Vanzieleghem - Herent - re : Ronald Stoefs Herent in confrontatie met SP-VU-Agalev politici. Ondertussen heerste er grote paniek en onzekerheid onder de inwoners. De mensen hadden geen zin meer om hun tuintjes en woningen te onderhouden. Er zouden ook kostbare land- en bouwgronden verdwijnen. De toekomst voor ons dorp zag er zéér somber uit. Heel wat mensen hebben daar dagen en nachten van wakker gelegen. Na hun dagtaak besteedden de vrijwilligers van het Brabants Anti-TGV-Comité uren, weekends en nachten aan overleg, infoavonden e.d. Dit gebeurde steeds onder de slogan : « Geen TGV, hier niet en nergens ». Door deze jarenlange inzet heeft de aanleg toch ruimschoots 10 jaar achterstand opgelopen. Toch is de TGV er gekomen. We hebben nochtans hieruit opnieuw geleerd om ons samen te verdedigen alsmede onze conclusies te trekken over de waarden van politieke beloftes. Heel wat mensen zijn in de jaren negentig onteigend. Zij die achterbleven en moeten opkijken tegen een TGV-berm zijn misschien de grootste slachtoffers. De TGV is een prestigieus project b waar de meningen over verdeeld zijn wat het economisch nut betreft voor de Belgen. De dagelijkse pendelaars naar onze hoofdstad Brussel kunnen nog altijd niet rekenen op een goed functioneel openbaar vervoer. En dit alles in een tijd waar de meeste overheidsinstellingen het heel moeilijk hebben, zoals SABENA, de NMBS en Belgacom. Toch mogen we stellen dat toch en dankzij de grote inspanningen, we hebben gezorgd dat het traject tussen Leuven en Luik aan de meest gunstige kant met de minste onteigeningen werd aangelegd. Hierdoor is ons dorp Oorbeek gered van de definitieve doodsteek en keert de rust er stilaan weer terug, al zal het nooit meer zijn als voor de inplanting van de E40 en de TGV. Al diegenen die hier op welke manier dan ook hebben aan meegewerkt mogen fier zijn. Zij zijn opgekomen voor de gronden en woningen waar hun ouders en voorouders hebben voor gezwoegd. Zij hebben ervoor gezorgd dat ook hun kinderen in Oorbeek nog terecht kunnen. Over deze TGV-strijd bestaan er duizenden krantenartikels , de originele TGV-trajecten op kaart, de verslagen van het Brabants Anti-TGV-Comité, de politieke tussenkomsten enz. Deze verzameling werd in 2003 overgemaakt aan het Rijksarchief te Leuven waar ze beschikbaar is voor diegenen die hiervoor interesse tonen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1976 Overstroming teisteren de streek Oorbeek Overstroming dorpskern en Menegebied : volgt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2000 Geluidsoverlast E40 Na de woelige periode van de verwoesting door het aanleggen van de E40 autosnelweg in de jaren zeventig en rond het millenium het HST, doken nieuwe kleinere problemen op. In 2000 was men volop bezig met de aanleg van de hogesnelheidslijn die in gebruik zou genomen worden in 2003. De T.G.V. raast vandaag voorbij met een snelheid van 300 km per uur. Oorbeeknu11 Het is een kort maar oorverdovend lawaai wanneer de wind uit zuid-westelijke richting blaast. Doch in vergelijking met het lawaai van het aantal voertuigen op de E40 autosnelweg dat de laatste decennia sterk is toegenomen is dit maar een peulschil. De inwoners konden 's nachts niet meer slapen en overdag was uitrusten in de tuin onmogelijk. We zitten in een fase dat beide partners uit gaan werken en dat rust in het weekend een must is. Samen met Peter Weidenbaum, een nieuwe inwoner van Oorbeek, en Gustaaf Vanderstappen richtte Roger Vanhulst een Actiecomité op om de strijd aan te binden tegen de geluidsoverlast van de E40 . actiecomiteoorbeek.pdf Foto « Het Laatste Nieuws » 28-29 december 2002. Het comité krijgt later de naam van « A.L.O. » Actiecomité Leefbaar Oorbeek. Er volgde een petitie naar de inwoners van Oorbeek en deze actie werd massaal ondersteund. Het A.L.O. stapte hiermee naar Jos Hermans, Schepen van Openbare werken van de Stad Tienen. Zo kwam de problematiek bij de bevoegde diensten waaronder de Afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant en het Kabinet van de Minister voor mobiliteit. In deze problematiek verleende nog twee plaatselijke politici hun medewerking nl. Vlaams Volksvertegenwoordiger Marcel Logist uit Oplinter en Vlaams Volksvertegenwoordiger dhr. André Moreau uit Overlaar-Tienen welke een paar keer een interpellatie deed hieromtrent in het parlement. Na 2 jaar was een eerste troef binnen en had de toenmalige Minister van Mobiliteit, Steve Stevaert in 2002 voor maar liefst 1.1 miljoen Euro of 44.000.000 oude Belgische franken fluisterasfalt laten aanleggen tussen Hoksem en de afrit van de E40 in Tienen. Uit angst dat in de toekomst Oorbeek opnieuw zou worden aangevreten namen voornoemde personen contact met een aantal inwoners en zo ontstond in 2002 het « Dorpscomité Oorbeek ». Het Dorpscomité had als doelstelling ervoor te zorgen dat Oorbeek een aangenaam dorp blijft, waar het aangenaam om wonen is. Het Tiense gemeentebestuur erkent het Dorpscomité als gesprekspartner en belangrijk overleg orgaan tussen het stadsbestuur en de inwoners van Oorbeek. Het Dorpscomité valt na enkele jaren spijtig genoeg uit mekaar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2005 Sint-Joris staat weer op zijn sokkel Nieuw beeld vervangt gestolen voorganger Vooraan in de parochiekerk van Oorbeek staat de dorpsheilige Sint-Joris weer op zijn sokkel. Een nieuw kleurrijk beeld is gewijd en in processie op zijn plaats gebracht. Een vroeger beeld is acht jaar geleden gestolen. Pastoor Marcel Struyf wijdde het beeld met omzwachtelde hand aan het kasteel van de familie Storms-Demeulemeester. Bij een eerdere verplaatsing ervan kreeg hij het op zijn hand. Daar hield hij een verpletterde vinger aan over. Stoere schouders droegen de nieuwe Sint-Joris door de kasteeldreef naar de kerk. Ruiters te paard gingen voorop. Parochianen volgden, net als Tiens schepen van Cultuur Katrien Partyka (CD&V) en naamgenoot van de dorpsheilige, deken Joris Hardiquest. Harmonie Vrije Muziekliefhebbers uit Hoegaarden zorgde voor de muziek. De kerkfabriek en de Tiense cultuurdienst sponsorden de aankoop van het beeld. Café zonder bier Het vroegere beeld, dat historisch waardevol is, werd gestolen. ,,Nog wel in twee keren'', vertelt Marie-Thérèse Vanmol. Zij en haar echtgenoot Gilbert Verbeylen ijverden voor de nieuwe Sint-Joris. ,,De dieven haalden de oude van zijn sokkel maar vermoedden waarschijnlijk dat iemand hen had gezien en lieten het beeld staan in het portaal van de kerk. Twee weken later kwamen ze terug. Met succes. Het staat nu vermoedelijk ergens ver weg bij een verzamelaar.'' Elk jaar trekt in Oorbeek op de eerste zondag na 23 april de processie uit. Want dat is de feestdag van de heilige, die te paard met zijn zwaard een draak doorstak toen die een prinses wilde verslinden. Het nieuwe beeld stelt dat tafereel voor. Ridder Joris werd in de vierde eeuw onthoofd om zijn christelijk geloof. Voor Marie-Thérèse Vanmol leek een processie zonder beeld even erg als een café zonder bier. Van de kerkfabriek mocht ze voor een nieuw zorgen. Ze vond een kleine kopie van Sint-Gregor in Tirol. Een beeldhouwer in het Duitse Kevelaer maakte die na in vergrote versie. Sint-Joris staat nu in de kerk achter slot en grendel en in een elektronisch beveiligde ruimte. Bron: Nieuwsblad - Achiel BAEKEN 08/11/2005 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2006 Orbecca wandelpad Auteur: Roger Vanhulst Oude teksten wandelpad: Gustaaf Vanderstappen Realisatie: Dienst Toerisme Stad Tienen Link: Orbecca wandelpad Openstelling wandelroute Orbecca Wandelingen Toerisme Vlaams-Brabant De gids '12 wandelingen in Hagelands Haspengouw' van Toerisme Vlaams-Brabant, omvat naast drie wandelingen in Tienen, ook wandelingen in Hoegaarden, Linter en Landen. De wandelingen zijn bewegwijzerd. De wandelingen in Tienen zijn: Ast tot Bostwandeling (12 km): deze wandeling leidt langs een aantal mooie historische hoekjes zoals de Begijnhofkerk, de Onze-Lieve-Vrouw-ten-Steenkapel en het kasteeltje van Ast, maar ook door de landelijke omgeving in de onmiddellijke nabijheid van het stadscentrum. De wandeling loopt door straten en langs verkavelingswegen en veldwegen. Bij nat weer zijn laarzen aangeraden. Vertrekpunt: de Begijnhofkerk in de Bostsestraat; Bedevaarderswandeling (8,5 km): deze wandeling verkent de kern van het bedevaartsdorp Hakendover en de landelijke omgeving errond. De wandeling loopt door straten en over verkavelingswegen. Vertrekpunt: de kerk van de Goddelijke Zaligmaker in Hakendover;
bron: Stad Tienen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2008 Inbrekers roven Sint-Joriskerk leeg maandag 07 juli 2008 OORBEEK - Inbrekers richtten grote ravage aan in de Sint-Joriskerk van Oorbeek. Ze forceerden de toegangsdeur en stalen waardevolle, historische voorwerpen. Een voorbijganger meldde zaterdagnamiddag aan pastoor Marcel Struyf dat de kerkdeur openstond, wat niet normaal was. De pastoor stelde vast dat inbrekers, vermoedelijk 's nachts, met zwaar materiaal de zware poort hadden opengewrikt. Ook binnenin was de ravage groot. Wat allemaal precies gestolen is, moet nog blijken uit een opmaak van een inventaris. 'Alleszins is een merkwaardig, oud schilderij Het Laatste Avondmaal uit het kader gesneden', aldus pastoor Struyf. 'Een heiligenbeeld boven op het altaar is met een trapladder vanop het altaar weggenomen en verdwenen. Uit het tabernakel zijn twee zeer oude cibories weg. Hosties lagen uitgestrooid op het altaar. Verder verdween ook de bronzen gong van de consecratie en de twee zilveren kronen van het Onze-Lieve-Vrouwbeeld met kind. De kaarsentafel werd verwrongen. Vermoedelijk waren de inbrekers ook uit op geld.' De opsporingsdienst van de Tiense politie startte een onderzoek en een labo nam vingerafdrukken. Van de buren heeft niemand wat gemerkt van de inbraak. Ook twee weken geleden was er een poging tot inbraak in de kerk. Pastoor Struyf vermoedt dat de dieven toen de deur niet openkregen en nu zwaarder materiaal gebruikten. 'Tien jaar geleden deed zich eenzelfde scenario voor in Oorbeek', vertelt de pastoor nog. 'Er was een poging tot inbraak en twee weken later volgde een tweede met succes. Ook toen werd veel waardevol materiaal gestolen.' In het Tiense woedt de jongste maanden een plaag van inbraken en diefstallen in kerken. (be) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2010 Kunstroven uit kerken blijven onopgehelderdReeks inbraken in Oorbeek, Hoegaarden, Haacht, Veltemdinsdag 08 juli 200 Auteur: Inge Bosschaerts Het Laatste Avondmaal, van een onbekende schilder uit de 19de eeuw, werd uit zijn kader gesneden in de kerk van Oorbeek. TIENEN/HOEGAARDEN - Dieven gingen vorige week aan de haal met verschillende waardevolle, historische voorwerpen uit de kerk van Oorbeek (Tienen). De afgelopen maanden kregen wel meer kerken inbrekers over de vloer. Volgens de politie is er echter geen sprake van een plaag. Ook het huis van God is vandaag de dag niet meer veilig voor inbrekers. Dat bleek afgelopen zaterdag nog maar eens in de Sint-Joriskerk in Oorbeek (Tienen). Pastoor Marcel Struyf moest vaststellen dat dieven aan de haal gegaan waren met het schilderij Het Laatste Avondmaal, een heiligenbeeld, twee oude cibories, de bronzen gong van de consecratie en twee zilveren kronen. Eerder dit jaar kregen de Sint-Katharinakapel in Hauthem (Hoegaarden) en de Sint-Janskerk in Hoksem (Hoegaarden) al een bezoekje van inbrekers. Ook in Tildonk, Haacht en Veltem-Beisem kennen ze het fenomeen. Vorige zomer verdwenen Sint-Rochusbeelden in Sluizen en in Tienen. Niet erg verwonderlijk, volgens kenners. 'De kerken in Vlaanderen herbergen heel wat waardevolle voorwerpen', zegt Marc Huynen, voorzitter van de Stichting Open Kerken. 'Dieven weten dat ook. Of ze op goed geluk een kerk uitkiezen, weet ik niet. Laat ons wel in het achterhoofd houden dat er twee weken geleden al eens een inbraakpoging was in de kerk van Oorbeek. Die mislukte, maar vorige week was het dan toch prijs. Ik ga er dus van uit dat de daders het toch op deze kerk gemunt hadden en niet lukraak een kerk uitkiezen.' Volgens Huynen maakt een kerk die door de week gesloten is, meer kans op een inbraak. 'In Engeland kennen ze dat fenomeen al langer', weet hij. 'Daar gebeuren de meeste inbraken in kerken tussen zondagmiddag en maandagmiddag. Het duurt dan immers nog zes dagen voor er weer iemand in de kerk komt en de inbraak opmerkt. Tegen dan heeft de inbreker zich natuurlijk al lang uit de voeten gemaakt.' Dat bevestigt ook Pierre Schippers, korpschef van de politiezone Tienen-Hoegaarden. 'Vroeger vonden er tot twee misvieringen per dag plaats in een kerk. Tegenwoordig zijn dat er nog maar twee per week. Als er tijdens de week geen andere activiteiten plaatsvinden in de kerk, maakt dat natuurlijk dat diefstallen veel later worden opgemerkt.' Toch wil de korpschef de zaken nuanceren. 'Van een diefstallenplaag in kerken is absoluut geen sprake', klinkt het. 'Het is natuurlijk wel zo dat kerken vaak niet goed beveiligd zijn. Vooral bij gebouwen waarin weinig waardevolle voorwerpen staan, is de beveiliging minimaal. In feite beveilig je een kerk op dezelfde manier als je een huis beveiligt. Alleen is het bij een kerk niet altijd even duidelijk wie voor de kosten moet opdraaien. Daardoor wordt de hete aardappel vaak doorgeschoven, met als gevolg dat de beveiliging op zich laat wachten.' Op een studiedag van de Stichting Open Kerken, eerder dit jaar in Gent, wijdden experts van de federale politie uit over het fenomeen kerkdiefstallen. Zij riepen vooral op om tijdig aangifte te doen. Te vaak blijven verdwijningen onopgemerkt. Te vaak, zo klonk, krijgen de federale en internationale specialisten hun informatie te laat door van de lokale politiekorpsen. 2012 OVERSTROMINGEN-WATEROVERLAST Stad wil erosie verder aanpakkenIngezonden op di, 20/03/2012
Sinds 2007 heeft de stad Tienen een erosiebestrijdingsplan. Hierin werden de erosiegevoelige gebieden in kaart gebracht. Vooral Oorbeek heeft te kampen met wateroverlast bij hevige regenval. In Tienen kunnen landbouwers door het afsluiten van een beheersovereenkomst met de stad aan oplossingen werken. Bodemerosie is een proces waarbij bodemdeeltjes losgemaakt en verplaatst worden. Het ontstaat door water en wind, maar ook door de manier waarop de akkers bewerkt worden. Erosie veroorzaakt bij hevige regenval modderstromen, met wateroverlast en vervuiling van de wegen tot gevolg. Zowel voor de landbouwers als de gemeenten heeft bodemerosie een belangrijke financiële impact. De stad Tienen ondertekende in juli 2009 een intentieverklaring om samen met de provincie Vlaams-Brabant erosie op een grensoverschrijdende manier aan te pakken. Hierbij aansluitend keurde het schepencollege op 2 augustus 2010 een samenwerkingsovereenkomst met de provincie goed voor het aanstellen van een erosiecoördinator gedurende een periode van drie jaar. Stefanie Bourgeois is het aanspreekpunt van alle betrokkenen (gemeenten, landbouwers, Vlaamse Landmaatschappij, enz.). Zij volgt de gemeentelijke erosiebestrijdingswerken op en sensibiliseert de landbouwers. De knelpunten werden in kaart gebracht in het bodemerosiebestrijdingsplan dat op 29 november 2007 door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Eén van de probleemgebieden inzake bodemerosie doet zich voor ter hoogte van de Oorbeeksesteenweg in Oorbeek. De grootste hoeveelheid modderwater komt van de akkers gelegen achter de E40 in Hoegaarden en langs de steenweg zelf. De holle weg ‘Driebek’ fungeert tijdens hevige regenval als rivierbedding en leidt de modderstroom naar de Oorbeeksesteenweg. Om het probleem van bodemerosie te kunnen aanpakken, doet de stad Tienen een oproep naar de landbouwers om een ‘Beheersovereenkomst erosiebestrijding’ af te sluiten bij de Vlaamse Landmaatschappij. De landbouwer heeft de keuze tussen maatregelen die de gevolgen van erosie verzachten (grasbufferstroken en grasgangen) en teelttechnische maatregelen die erosie aanpakken op het volledige perceel (niet-kerende bodembewerking en directe inzaai). In ruil voor de maatregelen krijgen de landbouwers een vergoeding en voorkomen ze het verlies van vruchtbare bodem. Momenteel heeft ongeveer de helft van de landbouwers een overeenkomst afgesloten. Meer info krijgt men bij VLM Vlaams-Brabant, Dirk Boutsgebouw, Diestsepoort 6 bus 74 in Leuven, tel 016 66 52 00. Bron : website Stad Tienen - Auteur: Julie Mertens - medio maart 2012 Waterellende in Oorbeek: de oorzaken zijn bekendzaterdag 17 maart 2012 Auteur: Raymond Billen TIENEN - Schepen Marc Soens (SP.A) overlegt rond de problemen met water en modder aan de Oorbeeksesteenweg en in Oorbeek-dorp. Een lezer stipt een knelpunt in Bost aan. De meest erosiegevoelige zone ligt in Oorbeek, wegens het reliëf, de akkergronden, de E40 en de hst. Schepen Marc Soens (SP.A) overlegde met het comité uit Oorbeek. Burgemeester Marcel Logist (SP.A) maakt gewag van zes vergaderingen rond het probleem. De oplossing vergt kennelijk de inzet van tegelijk de stad, de buurgemeente, de Vlaamse Landmaatschappij, de provincie Vlaams-Brabant, het ruilverkavelingscomité... Soens kondigt het beter ruimen van grachten aan maar rekent om méér inzet van landbouwers om met graskanten en andere grondbewerking water en teelaarde vast te houden. De oorzaak van de overstromingen wordt op twee plaatsen gelocaliseerd. Ten eerste is er het water dat afstroomt van de Galgebergvelden (vanuit Hoksem, Hauthem) en dat op twee plaatsen onder de E40/hst door moet. Onder de autoweg enz. is een knijpleiding geplaatst die slechts een beperkte hoeveelheid water doorlaat. Water van de velden bezuiden de Waversesteenweg stroomt door een gracht, richting hoeve Vaes op de steenweg. De gracht maakt een haakse bocht. De stad beseft dat ze de vloed niet kan slikken. Anderzijds komt er water van velden benoorden de Waversesteenweg onder de E40 enz. door naar Oorbeek-centrum: enerzijds ter hoogte van de hoeve aan de kerk, anderzijds aan de brug van de weg naar Hoksem (St.-Jansstraat/Hoksemstraat). Dat laatste water wordt gelukkig wel afgevoerd naar de lager gelegen Menebeek. Het eerstegenoemde moet door te kleine rioolbuizen (doormeter de helft van die onder de E40) tussen de huizen door, naar de Mene. In 1979 bv. stonden de hoeve en de kerkomgeving onder water. De stad stelt dat bij extreem noodweer minstens vijftien tot twintig huizen gevaar lopen. Er vloeit ook water en aarde af van de velden tussen de E40 en de Driebek. De helft van de landbouwers werkt dat tegen door gras in de zaaien om water op de rand van het perceel op te houden. Op veel plaatsen is dat niet zo en stroomt water de steenwg op. Als landbouwers dan ook nog met de helling meeploegen (en bv. aardappelrijen in de verkeerde richting aanleggen) wordt dat fenomeen nog versterkt. De Dievendaalweg, die uitmondt op de Driebek, voert ook nog 'ns water af. Er is plaats voor een wachtbekken maar het is er nog lang niet. Wel kondigt de stad de plaatsing aan van een dwarsrooster aan de Driebek, aansluitend op een open gracht die uitgeeft op de ring. Samen met Hoegaarden wil de stad Tienen ook meer grasstroken en bufferzones bestuderen. Op het grondgebied Tienen zijn 29 erg erosiegevoelige zones aangestipt. Het gaat om alle sterk hellende akkergebieden, bv. ook langs de Aarschotse- en Diestsesteenweg, in Meer, Wulmersum, Hakendover, Oplinter, St.-Margriete-Houtem. Een lezer voegt daar een specifieke plek in Bost aan toe: 'Kom eens kijken in de Outgaardenstraat. Net voor de brug van de Zuidelijke Ring loopt rechts een doodlopende veldweg, waar je het afwateringskanaal op verschillende plaatsen niet meer ziet, daar het gewoon vol steekt met aarde, modder en gewassen van het naastliggende veld.' We blijven verder investeren in bestrijding water- en modderoverlastzondag, 18 maart, 2012 Het gemeentebestuur van Hoegaarden heeft als een van de eerste in de regio werk gemaakt van voorkoming van wateroverlast: door verbeterde waterafvoer, aangepaste rivierbeddingen, creatie van wachtbekkens en een overstromingsgebied. Daarvoor is samengewerkt met de Vlaamse Landmaatschappij, ruilverkaveling, provinciebestuur, Aquafin... Reeds vroeg werd een erosiecoördinator aangesteld en werd overlegd over de gementegrenzen. Met landbouwers werden overeenkomsten aangegaan voor bufferstroken en teelttechnieken om waterstromen in juiste banen te leiden. Momenteel is de creatie van een bijkomend wachtbekken (Hoksem) klaar voor uitvoering. Dat stuurt mede de afvoer van water via de Mene, en heeft dus een gunstig effect op gemeenten stroomafwaarts. Zo is ook al langer een knijpleiding aangelegd onder de E40 ten einde een gelimiteerde hoeveelheid water te laten doorstromen naar Oorbeek. Het is aan de aangrenzende gemeente om stroomafwaarts het water te kanaliseren. Een andere buurgemeente betrekt ook onze erosiecoördinator bij de grensoverschrijdende problematiek. Nu de stad Geldenaken op verschillende plaatsen de waterafoer via grotere riolring versnelt, moet het effect daarvan op de afvoer via de Gete naar Hoegaarden worden bestudeerd. bron: CDenV Hoegaarden vrijdag 16 maart 2012 Help! Mijn akker spoelt weg!TIENEN – Erosie van de bodem? Schepen van landbouw Marc Soens en burgemeester Marcel Logist gaven vandaag tijdens een perstreffen tekst en uitleg. Het hele erosieverhaal toont hoe de verschillende overheidsdiensten elkaar tegenwerken en de zaak blokkeren. Tienen heeft een oplossing klaar, maar kan ze niet eigenmachtig uitvoeren, noch opleggen: grasstroken langs de zijkant van akkers, speciale grondbewerkingstechnieken (niet omkeerbare grondbewerking), grachten en wachtbekkens aanleggen, enz. Echter, Europa blokkeert de hele zaak? Onbewust? Vruchtbare akkergrond spoelt weg en komt in het beste geval in een gracht terecht, maar vaak ook op de openbare weg. Denk daarbij onder andere aan de Oorbeeksesteenweg. Water loopt van hoog naar laag. In dit voorbeeld loopt regenwater vanuit Hoegaarden richting Tienen. Maar er is ook de HST-lijn (Hogesnelheidstrein) en de E40. Een afwatering moet beide “droog” houden. Ook dat water loopt richting Tienen. Meteen is duidelijk dat veel overheidsinstanties hun zegje willen doen: Naast de stad Tienen zijn dat: de gemeente Hoegaarden, de provincie Vlaams-Brabant, Vlaams Gewest, de federale overheid, de Europese Gemeenschap, NMBS, Vlaamse Landmaatschappij (VLM). De maatregelen om bodemerosie tegen te gaan zijn dwingend of niet dwingend. In zeer dramatische omstandigheden heeft de landbouwer geen keuze en wordt hij verplicht met de overheid mee te werken om erosie tegen te gaan. In iets minder dramatisch getroffen gebied, zoals in Tienen, mag de landbouwer vrijwillig met de stad aan oplossingen werken, maar kan hij niet verplicht worden. Het is een eerste reden waarom het in Tienen verkeerd loopt. 1 op 2 landbouwers weigert in samenwerking met de stad maatregelen te nemen. Hoewel er weinig of niets over de plannen – lees: nieuwe wetten! – van de EU geweten is, durven vele landbouwers niet in de beheersovereenkomst te stappen zoals door de stad Tienen voorgesteld. In sommige gevallen wordt de landbouwer gesubsidieerd op voorwaarde dat hij sommige maatregelen van de overeenkomst vijf jaar lang uitvoert. Soms, voor de buffering van hemelwater in een wachtbekken stapt hij voor de duur van 20 jaar in de overeenkomst. Maar… Landbouwers hebben gehoord dat de EU in 2014 met een nieuwe wetgeving zal uitpakken. Wie durft dan nog anno 2012 een overeenkomst voor 20 jaar ondertekenen. Nu investeren om binnen enkele jaren vast te stellen dat alles (alweer!) herbekeken wordt. Het hele erosieverhaal toont hoe de verschillende overheidsdiensten elkaar tegenwerken en de zaak blokkeren Bron: GazetvanTienen Bron: raymond billen NIEUWSBLAD 17.02.2012 TIENEN - Het stadsbestuur maakt werk van de bestrijding van erosie bij hevige regenval en de modderstromen die daarvan het gevolg zijn. Niet alle landbouwers werken mee. Schepen Marc Soens (SP.A) wil de modderstromen naar Oorbeek en de Oorbeeksteenweg aanpakken. Dat kan door wachtbekkens aan te leggen, door randen af te zomen met grasstyroken, door dwars op de helling grasbanen te zaaien, door akkers minder om tewoelmen en andere bodembewerking toe te passen... Op een kaart van de Oorbeeksesteenweg en Driebek is aangegeven welke landbouwers daaraaan vrijwillig (en met een vergoeding) meewerken. Dat is de helft. Ook de verdeling in kleine kadastrale percelen van aparte eigenaars, maar vaak eenzelfde gebruiker, stelt een probleem. Elk probleem heeft recht op een uitweg naar de straat ook al kan het met minder. Langs elke uitweg stroomt grond van de velden naar het dorp. De landbouwdienst van de stad en de provinciale erosiecoördinator menen dat de algemene terughoudendheid bij de landbouwers echter vooral te maken heeft met de verwachte juridische wijzigingen op Europees vlak in 2014. Zij vrezen dat de vergoeding voor hun medewerking aan erosiebestrijding dan wegvalt terwijl eenmaal aangegane verplichtingen zullen blijven. AANVULLINGEN M.B.T. OORBEEK VOLGEN -AANVULLINGEN M.B.T. OORBEEK VOLGEN -AANVULLINGEN M.B.T. OORBEEK VOLGEN - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2012
|